دشت چوگان کوهمره

دشت چوگان کوهمره

 دشت همیشه سرسبز چوگان روستای میگلی کوهمره سرخی

نویسنده : دکتر علی ناز لطفی

دشت بلوطی چوگان یکی از مناطق زیبا وپرطراوت منطقه میگلی می باشد ، این دشت جالب در پنج کیلومتری غرب روستای میگلی واقع شده ودر حصار چند کوه کوچک وبزرگ قرار دارد، به گونه ای که کوههای مشرف بر آن باعث طراوت بیشتری به این دشت شده است، این کوهها از جنوب به ارتفاعات مورجان ومسقان ، ازغرب و شمال به کوه بُری ومناطق آبسرد وازشرق به زمین های خواجه عبدی  مشرف می باشد. حدود کل دشت بالغ بر ۱۵۰۰هکتارمی باشد که کمتر از ۳۰۰هکتار آن زمین زراعی ومابقی مرتع وجنگل می باشد.مالکیت دشت عمدتا متعلق به بُگی وآبسردی ها است.

 

کوههای اطراف دشتها نیز، در خورتوجه زیست محیطی وتپوگرافی می باشد، زیرا پستی وبلندهای آن از جهات مختلف قابل تحمل وچراگاه ها ومحیط های مناسبی ایجاد کرده اند.وبرخی از مناطق آن از قبیل هَرسکی :چوپ های بلوطی زیادی برای استفاده درساختن خانه ها داشته است زیرا درگذشته به جای تیرآهن وتیرچه وبلوک ازهمین  چوب بلوط ها استفاده می کردند، این جا ازبس محیط آن مناسب بوده وازهردرخت بلوط یک چوب مفید به دست می آمده معروف شده به هرسکی .البته یک نقل دیگر هم وجود دارد مبنی بر این که چون بالا رفتن از این جا کمی سخت بوده، افراد به هراس می افتادند این نام گذاری شده ، ولی نقل اول بهتر است. دوم بُن کیچه: گویا بین درختان انبوه ، حالت کوچه ای که درخت سبز نشده بوده که افراد واحشام می توانستند به راحتی عبور کنند ، گفته شده بُن کیچه، میش خوس: زمانی که گوسفندان سیر می شدند یک جای مسطح ونیمچه دشتی راحت می خوابیدند گفته می شده.اشکفت کره : در گذشته های دور چند خانه درنزدیکی یک اشکفت در این منطقه چند خانه ی سنگی برای ماندن درآنجا احداث می کنند معروف می شود به اشکت کره و…به منطقه یک جنبه های اجتماعی وزیستی داده است. این منطقه یکی از بهترین مناطق چراگاهی ومرتعی روستای میگلی نیزمی باشد و در گذشته  چند خانه آبسردی دراین دشت یک روستایی بنام اشکفت زون ایجاد کرده وچهار فصل ماندگار بودند ولی به دلایل مختلفی از جمله کم آبی ، نبود جاده آسفالت، برق، ومشکل مدرسه خانواده ها ماندگار نشدند.

درخت بلوط

درخت بلوط نماد و مظهر استقامت و عظمت در سرزمین مادری ما ها بوده و خواهد بود،  نماد و مظهر استحکام سرزندگی ، مقاومت و ایستادگی ، به گونه ای که استقلال و خودکفایی معنا می دهد، هم درختش و هم از بلوط به عنوان میوه ، هم از سایه اش ،  هم از چوبش، هم از زغالش، هم نمادش، هم  برگ وشاخه هایش ، هوای مرطوبش و هم …در زندگانی و گذران عمر؛ از گذشته های دور تا به امروز ماها از این درختان مفید ، کم توقع ، خود رو، بی افاده ، پر ثمر، بی همتا استفاده ها برده و می بریم! دوستش داریم و به او اخت شده ایم ، اوماها را دوست دارد ولی ما تیشه به ریشه اش می زنیم ، می سوزانیمش، با اره، باتبر، کبیریت و….

طبیعت زیبای دشت چوگان

طبیعت بکر و زیبای دامنه های بُری، جوش و خروش برگ درختان، نغمه فراموش شده پرندگان و صدای هلهله باد در گندمزارها، گوشه ای از زیبایی های بی نظیر سرزمین غرب روستای باستانی میگلی می باشد.اینجا در پای هر بلوطی شقایقی می روید و بوی چویل و سبزه و گلهای هزار رنگ در هم می آمیزد و صدای نغمه پرندگان بهشت را برای مردم ساکن آن نوید می دهد وکوههای سر به فلک کشیده اطراف دشت چوگان با پوشش جنگلهای بلوط و بنه،کهکم، بادام کوهی  گرداگرد این منطقه را فرا گرفته است به طوری که ازهرنظر خاص می باشد.اینجا می توانی روحت را با زندگی پاک و ساده کوهمره ای  صیقل دهی و تعامل ارزشمند این زندگی را با طبیعت نظاره گر باشی و میهمان دستانی باشی که بر بوم زندگی نقش عشق و زیبایی و خلوص می بافد وتور ا دعوت به طبیعت دوستی می کند.آداب وداب و رسوم این دیار خود تاریخی دارد بس شیرین و ریشه دار و اصیل. پوشش و لباس مردان و زنان این دیار، جاذبه ای دارد که دل هر بیننده ای را با نخستین نگاه می رباید، گرچه در سالهای اخیر رسوم وآداب شهری در این منطقه بکرنفوذ پیدا کرده وآنهارا دچار تغییرات اساسی نموده است.

اینجا طبیعت همه چیز را برای زیستن در یک هوای پاک و به دور از دلمردگی مهیا کرده و سفره ای گستره، رنگین از بابونه ها و گندمزارها، بنه ها و… با زیباییهای چشم نواز همچون قطعه حریری سبز ایجاد نموده است.

اقلیم و زیستگاه دشت چوگان

در این دشت درگذشته های نه چندان دور دهها گونه جانوری می زیستند که متاسفانه بسیاری از آنها نابود شده واز آنها خبری نیست ، بزوپازن ها، میش وقوچ ها ، گرگ وپلنگ ها همگی نابود شده اند.وگرازها وروباه ها نیز درحال نابودی هستند ، البته پرندگان وخزندگانی در این دشت وجود دارند که باید ازآنها حفاظت کرد

قطع درختان

متاسفانه هرروز خبر از قطع درخت بلوط، بنه وبادامی که نماد منطقه  می باشد به گوش می رسد. و روزی دیگر خبر از شکار حیوانات نادر و امروز اخباری مبنی بر خطرهای زیست محیطی و نابود شدن طبیعت زیبا و بکر تمام منطقه کوهمره سرخی  به گوش می رسد که ما بنا داریم درتمام نسخه های مجله با عنوین مختلف به دفاع از این طبیعت خدا دادی بپردازیم . این عکس ببینی چگونه به جان درختان منطقه افتاده اند وبی رحمانه در صدد نابودی آنها می باشند، خودتان قضاوت کنید این حق درختان منطقه می باشد؟ که به هر بهانه ای او را نابود کنیم ، آیا زیست به این مناسبی باید توسط تعداد انسان نما نابود شود.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی روی ستاره های زیر کلیک کنید
آواتار از  محسن جبارزاده
آرامشم حاصل تلاشم - انرژی مثبت دوستان و خانواده است هر جا قدمی بر میدارم تغییری مثبت را شروع میکنم . تا هستم مفید خواهم بود . روانشناسی را بهترین رشته دنیا میدونم
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x