بر اَفْتو برداشت انجیر در باغستان های بخش کوهمره نودان

بر افتو برداشت انجیر در باغستان های بخش کوهمره نودان
بر افتو برداشت انجیر در باغستان های بخش کوهمره نودان

Visits: 140

انجیر ناب کوهمره‌‌ای با برند‌های غیربومی به فروش می‌رسد.

همه ساله در فصل برداشت محصول انجیر کشاورزان کوهمره نودان نیز با توجه به مرغوبیت بالای انجیراین منطقه شروع به برداشت این مصول ارزشمند میکنند .

انجیر کوهمره نودان یکی از بهترین ارقام انجیر در ایران است که با توجه به آب و هوای مطلوب و خوب منطقه نسبت به سایر مناطق یران دارای طمع و مزه خاص خود است .

تا جایی که نصراله دهقان انجیرکار روستای دوسیران از توابع بخش کوهمره نودان به عنوان انجیرکار نمونه ملی در سال ۱۳۹۹ انتخاب و برگزیده شد.

🔹عبدالعزیز فرهنگی رئیس مرکز جهاد کشاورزی کوهمره نودان در گفتگو با اخبارکوهمره گفت: شاخص ترین محصول کشاورزی بخش کوهمره نودان محصول انجیر با ۱۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت می‌باشد که عمدتا به صورت دیم کاشت میشوند. عمده باغات انجیر در روستاهای دوسیران، باغستان کنده‌ای و باغستان ابوالحیات واقع شده‌ و رقم ازمیر (انجیر خشکباری) رقم غالب در این منطقه است. برداشت انجیر هرساله از مرداد ماه شروع و تا مهرماه ادامه دارد.

🔸وی افزود: پس از ریزش طبیعی انجیر از درخت، آنها را جمع آوری و بر روی سکوهای عمل‌آوری انجیر (اشپنگ) و پشت بام منازل پهن می‌کنند. بعد از ۳ الی ۵ روز انجیر خشک شده و نسبت به جمع آوری و انتقال آن به انبار اقدام می‌شود. متوسط عملکرد انجیر خشک ۱ تن در هکتار می‌باشد‌.

🔹فرهنگی بیان داشت: زنان نقش ویژه‌ای در تولید محصول انجیر دارند و با اطمینان می‌توان گفت بدون حضور آنان تولید انجیر در این منطقه به راحتی امکان پذیر نیست. با توجه به اینکه انجیرستان‌ها عمدتا در مناطق کوهستانی و صعب العبور واقع شده‌اند و تولید انجیر همواره با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه است می‌بایست به زحمات و تلاش باغدارن ارج نهاد. ظرفیت‌های بسیار خوبی در تولید محصول انجیر وجود دارد کما اینکه در بخش کوهمره نودان انجیرکار نمونه کشوری نیز معرفی شده است.

🔸رئیس مرکز جهاد کشاورزی کوهمره نودان سه مورد از مشکلات مهم انجیرکاران را تشریح کرد و گفت: با رفع این مشکلات تحول بزرگی در تولید و برداشت انجیر ایجاد خواهد شد.

۱. تخریب هر ساله جاده‌های دسترسی به باغات بر اثر بارندگی و لزوم بهسازی آن

۲. واقع بودن باغات در اراضی منابع ملی که نیاز است باغات موصوف تعیین تکلیف گردند.

۳. عدم وجود تعاونی انجیرکاران و همچنین عدم وجود صنایع بسته بندی و فرآوری در منطقه که این موضوع باعث میشود انجیر این منطقه علی رغم کیفیت بالا با برندهای غیر بومی به فروش برسد.

#خبرنگارکریم ایزدی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی روی ستاره های زیر کلیک کنید
آواتار از  محسن جبارزاده
آرامشم حاصل تلاشم - انرژی مثبت دوستان و خانواده است هر جا قدمی بر میدارم تغییری مثبت را شروع میکنم . تا هستم مفید خواهم بود . روانشناسی را بهترین رشته دنیا میدونم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x